בעקבות ראשוני סיירי הכרמל בנחל שיח

על ידי | 22 מרץ, 2014

בעקבות ראשוני סיירי הכרמל בנחל שיח

שמו העברי של נחל שיח משמר את השם הערבי ואדי א-סיאח ופירושו נחל המשוטטים. מקור השם מגיע כפי הנראה ממסורות המסדר הכרמליתי. הנזירים שהתגוררו במערות לאורך הנחל שוטטו בכרמל בחיפושם הרוחני אחר מערת אליהו הנביא? או אולי מגיע מקור השם מהצמח הייחודי לנחל, חלבלוב השיח.

נחל שיח עושה דרכו אל עבר הים דרך סלעי הקירטון. מסלול ההליכה מזמן מפגש מרתק עם מערות עתיקות של הנזירים שחיפשו נקודות התבודדות. הנזירים חצבו את המערות בקירטון, זהו סלע רך ונוח לחציבה. צבעו הלבן מלווה את תוואי הנחל עד לבוסתן כיאט שלקראת בית העלמין הישן של חיפה.

מספר אפשרויות לטיול בנחל, בכולן נסיים את טיולנו ברחבת החנייה של בית העלמין הישן של חיפה. תיאור המסלול המובא בהמשך הוא מעין המשוטטים לכיוון בוסתן כיאט.

ירידה מכיוון שכונת כבאביר, שימו לב כי הירידה במדרגות תלולה ולאחר גשמים חלקה ומסוכנת.

  1. הליכה במסלול הטיול היוצא מבית הספר הרצל שבשכונת כרמליה לאורך המסלול המסומן בשחור.
  2. טיול קצר הלוך ושוב מבית העלמין כפר סמיר.

סמוך למנזר שנרחיב עליו בהמשך, נובע מעין עין אל פרג', זהו מעין הישועה ומימיו בעלי יכולות הריפוי היו לאבן השואבת עבור המאמינים הנוצרים. אנשי הכרמל מאמינים כי אלישע הנביא, תלמידו של אליהו שתה ממי המעין ובירך אותם. משוטטי הכרמל בשנות ה-20 של המאה הקודמת, טיילו רבות במרחב ושמו העברי של הנחל קרוי על שמם, עין המשוטטים, או אולי על שם הנזירים כפי שציינו בתחילה.

אגודת משוטטי הכרמל הוקמה בשנת 1916 על ידי פנחס כהן שהיה אגרונום, איש חינוך ומהמורים הראשונים של בית הספר הריאלי בחיפה. כהן היה ממקימי גן החיות בחיפה ומנהלו הראשון. רבים ממייסדי החברה להגנת הטבע ושבט משוטטי הכרמל של תנועת הצופים היו מתלמידיו של פנסח כהן. תיאור נוסטולגי אודות כהן מצוי בספר על תולדות בית הספר הריאלי:

"מלא אידיאלים ושופע מרץ בא הצעיר לחיפה, והקים בה את בית הספר הקטן 'אבטליה' ('אבי

הילדים') על שמונת תלמידיו. תחילה לא נמצא מקום לבית הספר והילדים נהגו

להתאסף בכל פעם בביתה של אחת ממשפחות המייסדים. בימי האביב והקיץ נהגו לצאת