התיירות המדברית – השקת מוצר תיירות חדש בנגב לתיירות נכנסת מחו"ל

פתיחתו הצפויה של נמל התעופה החדש, על שם אילן ואסף רמון הממוקם בסמוך ליישוב באר אורה שבערבה הדרומית ובקרבת פארק תמנע, מהווה הזדמנות למינוף התיירות של דרום הארץ. במסגרת היערכות זו, בוצע לימוד אודות מצב התיירות הנוכחי בדרום הארץ בתחום של תיירות מדברית, בפלחי השוק של התיירות הנכנסת מאירופה. המחקר התיירותי בוצע בדרום הארץ במרחב המדברי מהעיר אילת בדרום ועד לערד בצפון, בגבולות ירדן במזרח וחצי האי סיני במערב עם התמקדות בנופי המדבר וגורמי המשיכה של הטבע.

נופי מדבר בפארק תמנע

נופי מדבר בפארק תמנע

ממצאי המחקר העלו כי מרבית התיירים שהגיעו בעונת החורף אוקטובר 2016 עד אפריל 2017 בטיסות הישירות אל נמל תעופה עובדה, דילגו על מרבית הנגב כאשר הם מצפינים מאילת הישר אל ירושלים או תל אביב. התיירים שוהים באילת מספר ימים בודד, לאחריהם, נוסעים הם צפונה אל מרכז הארץ. כך, מפסידים תיירני הנגב פוטנציאל כלכלי רב.

כיום, מרביתם של התיירים בתיירות הנכנסת לישראל מבצעים מסלול המכונה התור הקלאסי במגמה גיאוגרפית מקו ירושלים ותל אביב צפונה עם גיחה מהירה למצדה וים המלח. ציר תיירות זה, אינו מדרים בדרך כלל אל הנגב, אילת והערבה. פתיחתו של נמל התעופה הבינלאומי על שם אילן ואסף רמון בערבה, מהווה הזדמנות שיווקית ומיתוגית לביסוסו של ציר תיור דרומי בקרב התיירות הנכנסת. הרעיון הוא שבעוד שנה, התיירים ינחתו בנמל תמנע ויבצעו ציר תיור דרומי מדברי ובו הנגב יזכה למספר ימי ביקור.

פוטנציאל התיירות המדברית רחב מאוד, המוצר המדברי יכול להציע לתייר האירופאי בילוי בחוף הים באילת, לצד מסלולי הליכה ורכיבת אופניים במדבר, תצפיות נוף מרתקות במכתשים, מורשת ארכיאולוגית עשירה בנושא הנבטים בנגב, סיורי חקלאות ומפגשי אוכלוסייה מרתקים, לצד ביקור בים המלח ואפשרויות נוספות רבות.

The Negev Desert: Pure Magic Desert

ממצאי הבדיקות על התיירים הנוחתים בעובדה ומדלגים על הנגב, הועברו למשרד התיירות וכך נולד המוצר המדברי תחת המותג התיירותי החדש של הנגב:

The Negev Desert: Pure Magic Desert מותג זה משדר מדבר בתולי וקסום עם נופים שאינם מוכרים באירופה וכמובן מזג אוויר חורפי חמים ונעים. כך יכול התייר האירופאי להגיע ישירות אל המדבר בטיסה קצרה של 3-4 שעות בלבד, ולעבור ממזג אוויר אירופאי קפוא אל השמש המדברית שלנו בנגב ולהנאות מנופי בראשית.

מטרתו של קמפיין זה, אשר הושק לאחרונה הוא העלאת מספר התיירים מחו"ל הנוחתים באילת, הגדלת זמן השהות שלהם במרחב הנגב כולו, וחיבור בין חופשת "בטן גב" באילת לחופשת סיור וטיול באוצרות המדבר של הנגב. לצד הקמפיין, מתמרץ משרד התיירות את חברות התעופה הפועלות בעובדה ועתידות להמשיך לפעול בנמל תעופה תמנע. המדינה מקצה 60 יורו לנוסע עבור חברות תעופה הנוחתות בעובדה והתוצאות מרשימות. בעונת החורף אוקטובר 2017-מרץ 2018 היו כ-40 טיסות שבועיות לעובדה מערים אירופאיות רבות. סקרים שנערכו בעובדה עם עזיבת התיירים מצביעים על שביעות רצון ובעיקר על הפתעה לטובה מהנגב.

תיירים רבים העידו כי הם טיילו לפחות מסלול אחד ברגל ונהנו מנופי המדבר. שיחות אשר קיימתי עם תיירים בשטח, המטיילים באופן עצמאי, העלו כי הם לא הכירו קודם לכן את המדבר הישראלי וכאשר הם נמצאו במרחב היה להם קשה מאוד לטייל ולהגיע אל המקומות. רבים מהתיירים עימם נפגשתי שהו באילת לילה עד שני לילות והם עשו דרכם צפונה ישירות לירושלים או תל אביב, חלקם עם עצירה בדרך במצפה רמון או באזור ים המלח. התיירים הופתעו מההיצע הקיים של המדבר, מהשקט ומהפסטורליות של נופי המדבר. כולם צינו באופן חיובי את ייחודיות המדבר ההררי עם המצוקים וכי בדמיונם הם חשבו שמדבר זה חולות בלבד, והם הופתעו לגלות מדבר מגוון עם מצוקים, חקלאות ויישובים לצד הדרך.

תיירים גרמנים נהנים מנופי מדבר הערבה

תיירים גרמנים נהנים מנופי מדבר הערבה

לטובת חיזוק המוצר המדברי ולצד קמפיין השיווק, הוחלט במשרד התיירות להנגיש את המדבר לתיירים ולהשקיע בתשתיות קולטות קהל בנגב. הממשלה החליטה להטיל את המשימה על החברה הממשלתית להגנות ים המלח (חל"י), כך הורחבו מטרות החברה ואיפשרו לה לפעול לקידום התיירות במרחב הנגב.

המוצר המדברי הקיים לוקה מעט בחסר וישנם פערי תשתיות המונעים את המשך הפיתוח התיירותי. שטחי אש, מחסור בנקודות צל ומים בשבילי הטיולים, דרכי גישה מוגבלים, מיעוט בתחבורה ציבורית והיעדר מידע בשטח. כל אלו מקשים על התייר בטיולו בנגב ולכן במקרים רבים הוא יעדיף לוותר על חבל הנגב ולנדוד צפונה.

תחום המידענות והשילוט באתרים שאינם מסחריים כמו אתרי טבע ושבילי הליכה בנגב לוקים בחסר. שמורת עברונה והקניון האדום הנמצאות בסמוך לעיר אילת, יכולות לשמש אטרקציה נהדרת לתיירים, או המכתש הקטן הקרוב אל העיר דימונה ואל כביש הערבה. על אף שאתרים אלו, יחסית נגישים לכל רכב, קרובים לכביש ובמרחק קצר מהערים, התיירים מתקשים להגיע למקום, והמידע חסר: כיצד מגיעים? איך להיערך מבחינת ציוד? אורך המסלול? מים? צל? הדבר דומה גם בנחל בוקק והר סדום. פעמים רבות יצא לי להיפגש עם תיירים בדרכים ולהסביר להם על דרכי ההגעה, השבילים ועל יופי הטבע של המדבר.

תיירות המדבר בישראל נמצאת בראשית דרכה מבחינה מסחרית וכלכלית. יוזמות מקומיות רבות בשטח הגדילו את היקפי השירותים לתייר בתחום הלינה, ההסעדה, האומנות וההדרכה. יחד עם זאת רבים ממוצרים אלו אינם זמינים ונגישים לתיירות נכנסת מחו"ל עקב פערים שונים בתיירות ובראשם נגישות אל המדבר בתחבורה, מקורות מים בשטח, פערי שפה במידע הקיים באינטרנט ובדפוס.

המדבר הישראלי נמצא בנקודת מצב משמעותית מבחינה הסטורית עם הזדמנויות רבות לקידום התיירות ורווחת תושבי הנגב כולם. השקעת משרד התיירות על ידי חל"י בקידום התשתיות והנגשת שבילי המדבר לרווחת התיירים, לצד פעולות השיווק לעידוד הגעתם אל אזורנו ישפרו רבות את תיירות הנגב. יזמי התיירות בנגב פועלים בימים אלו לשיפור השירות והמוצר התיירותי, רבים מחדשים ומגוונים את ההיצע הקיים.

זוג תיירים על שפת מכתש קטן

זוג תיירים על שפת מכתש קטן

המדינות השכנות לנו מטבע הדברים מקיימות תיירות מדברית גם כן. ירדן משתמשת במותג העל פטרה כאבן שואבת לתיירים, סוכני התיירות הירדנים מציעים חבילות משולבות של ואדי רם עם פטרה לצד ביקור בהר נבו ובאתרי העתיקות בצפון הממלכה. התיירות בירדן נמצאת במשבר מתמשך לאור המצב הגיאופוליטי בסוריה והירידה בתנועת התיירים לחצי האי סיני ולפנים מצרים. טרם השינויים הדרמטיים בעולם הערבי, היה נהוג באירופה לצאת לחבילה משולבת במזרח התיכון אשר כללה את סוריה, ירדן ומצרים. המשבר שפקד את סוריה ומצרים השפיעה לרעה על ירדן ותנועת התיירים בממלכה נפגעה קשות. משברים אלו, יצרו הזדמנות מעניינת עבור הנגב. המדבר שלנו יחסית קטן בשטחו, נגיש תחבורתית לעומת מדבריות ירדן ומצרים, בטוח בטחונית, מסומן בשבילי טיולים ובעזרת נמל תעופה בינלאומי חדש גם קרוב לאירופה. המתחרה המרכזית מול ישראל על מוצר תיירות מדברית, היא מרוקו. המרוקאים ידועים בכל העולם כמאחרים למופת, מרוקו קרובה מאוד לאירופה ובטיסה קצרה מאוד יכולים האירופאים להנאות מעולם תרבותי שונה, רב גוני עם תרבות קולינארית עשירה ונופי מדבר מושלמים לצד חופים והרי האטלס היוצרים יחדיו פסיפס נופי ייחודי מאוד. התחרות על שוק התיירות האירופאי, קשה ומורכבת, אולם מאמצים משולבים של משרד התיירות עם בעלי העסקים יחדיו כבר מביאים לתוצאות יפות בשטח.

אירוח בדואי אותנטי בואדי אריכה ליד מצפה רמון

אירוח בדואי אותנטי בואדי אריכה ליד מצפה רמון

תיירים רבים ציינו בפני, את המפגש האנושי והחברי עם אנשי המדבר ואת "הזמן מדבר" הישראלי כחוויה מיוחדת שהיתה משמעותית עבורם בביקור במרחב הדרומי. הישיבה בערב בחאנים, בצימרים, ובאכסניות באווירה משותפת לצד מדורה או בירה היתה חוויה טובה ועבורם וכי הם ישמחו לחזור אלינו.

אני משוכנע כי עבודה נכונה תביא לפריחה כלכלית בדרום הארץ כאשר ענף התיירות הוא מנוע הצמיחה המוביל והמשמעותי ביותר.

בתקווה, כי נשכיל לממש את הפוטנציאל שלנו בתיירות המדבר לרווחת הנגב ואנשיו.

הכתבה פורסמה במגזין 31 מזרח

מגזין התיירות 31 מזרח

מגזין התיירות 31 מזרח

מגזין התיירות 31 מזרח המשך הכתבה

מגזין התיירות 31 מזרח המשך הכתבה