נחל מערות – אתר מורשת עולמית?! ומה עם התיירות?

על ידי | 31 מרץ, 2014

נחל מערות שבכרמל הוכרז בשנת 2012 על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית בזכות רצף התיישבות האדם מהארוכים שבעולם ועדויות מרשימות בקנה מידה עולמי של תרבויות אדם ובהן התרבות הנטופית מלפני 15,000 שנים. נחל מערות והשרידים הקדומים בו נחקרים משנת 1928 ועד לימינו, לאורך גדת הנחל ארבע מערות בעלות חשיבות עולמית לחקר הפרהסטוריה, התפתחות האדם ותרבותו: מערת תנור, מערת הנחל, מערת גמל ומערת הגדי.

רשות שמורות הטבע אמונה על שמירת הטבע והעתיקות בשמורה והיא הגוף המכשיר את השטח לביקורים של מטיילים. בשנת 1989 הקימה הרשות מרכז מבקרים ומוקד מידע למטיילים במבואת הכניסה לשמורה, למעשה היתה זו ההשקעה הגדולה האחרונה במקום עד להכרזה האחרונה של אונסק"ו. במסגרת זו פעלה הרשות ביחד עם גופים נוספים ובהם מועצה אזורית חוף כרמל לטובת הכרזת אונסק"ו על האתר כבעל מורשת עולמית. הכרזה זו מכניסה את האתר לרשימת האתרים החשובים ביותר בעולם והיא מעניקה הזדמנות חשובה לקידום התיירות בשמורה.

מצוק נחל מערות בכרמל צילום: דניס פודיקוב

מצוק נחל מערות בכרמל
צילום: דניס פודיקוב

כיום מספר המבקרים בנחל מערות קטן מאוד ובעיקרם תלמידי בית ספר וטיולי משפחות בסופי שבוע, הנהלת רשות הטבע והגנים מעוניינת להביא את השמורה לחשיפה משמעותית גדולה יותר בקרב תיירי חוץ ותיירות פנים ישראלית ונשאלת השאלה כיצד עושים זאת?

טיול התנדבות בנחל מערות

טיול התנדבות בנחל מערות

בשמורה, מספר מסלול טיול המאפשרים למטייל לבחור בתחום העניין ובדרגת הקושי הרצויים לו. המסלול הגיאולוגי, המסלול הבוטני ומסלול המערות הכולל סרט קצר ותצוגה העוסקת באדם הקדמון. מסלול הטיול כוללים תצפיות נוף מרשימות מאוד אל חוף הכרמל, צמחיית חורש ים תיכוני וכמובן פריחה מרשימה בעונת האביב.

 

על מנת להביא לקידום תיירותי במקום יש לבחון אילו קהלי יעד מתעניינים בסוג ביקור הכולל טבע וארכיאולוגיה וכמובן לערוך בדיקות של הפוטנציאל התיירותי הממשי של האתר במרחב הכרמל אל מול אתרים מתחרים אחרים. לאחר בחינת הדברים יש להכין תכנית שיווק ממוקדת.

 
טרם התהליך, מספר מחשבות ראשונות על האתר שיכולות לסייע למנהליו:

מסקנות ראשונות לקידום האתר מבחינה תיירותית:

1. האתר פחות מתאים לקבוצות התיירות הנכנסות מחו"ל, או אינו על מפת התיירות הקלאסית ואינו מהווה אתר חובה.

2. האתר יכול להתאים לתיירות של בודדים (FIT) המחפשים מוקדי טבע יחודיים.

3. נחל מערות מתאים מאוד לטיולי משפחות עם ילדים.

4. נחל מערות מתאים מאוד לקטגורית התיירות החינוכית המטיילית.

לטובת שיווקו יש לבצע מספר מהלכים:

1. מכירת כרטיסים משולבים עם אתרים שכנים בעלי מסת מטיילים: קיסריה, נחל התנינים, חוף הבונים ועוד.

2. יצירת תוכן דיגיטלי עשיר לשמורה: דפי אינטרנט, תמונות, סרטוני וידאו ועוד.

3. ביצוע ימי סיור ממוקדים לסוכני תיירות חינוכית והצעת חבילות ביקור המשלבות סיור מודרך.

נוסף לכך, יש לשפר את המוצר התיירותי באתר עצמו, לחדש מוצגים, לרענן את חוברות המידע והמיתוג בשטח, על כך במאמר נפרד.