שביל ישראל – פוטנציאל משיכה לתיירות ההליכה במדבר הישראלי

על ידי | 7 מרץ, 2017

שביל ישראל, הטרק המפורסם בישראל הפך משביל של יודעי דבר בלבד, של מטיילים קשוחים בחוגי הסיירות לשביל הלאומי, הפופולרי, הידוע שבו צועדים ומטיילים כולם. ילדים, נערים, משפחות, מבוגרים וקבוצות הליכה מאורגנות, כולם מטיילים בשביל ישראל. יש כאלו המטיילים בשביל ברצף, אלו השביליסטים, עם תרמיל גדול על הגב ותשוקה רבה לנופי הארץ ולמפגשים עם אנשיה. אחרים, מטיילים בשביל במקטעי הליכה שונים, חלקם דואגים לטייל מקטע לאחר מקטע בסדר רציף ובכך להשלים את השביל כולו בהליכה שאינה רציפה.

מטיילים בשביל ישראל לאורך נחל הדישון

מטיילים בשביל ישראל לאורך נחל הדישון

מפעלי טיולי רבים בשביל ישראל עוסקים בחינוך, מורשת וזכרון. כך קבוצות מטיילים בשביל במטרה משותפת של  זכרון חללי אסון המסוקים, מערכות ישראל ונפגעי טרור. אני מטייל בשביל מאז שנת 2006 במפעל לזכרו של אלעד דן, בהנאה ואהבה רבה. למידע נוסף: "מטיילים בשביל ישראל לזכרו של אלעד דן".

השביל באורך של למעלה מאלף (1,040) קילומטרים הוא מתחיל בקיבוץ דן שבאצבע הגליל ומסתיים במפרץ אילת. יזמת השביל ותחילת הסימונים בוצעו בסוף שנות ה-80 ובראשית שנות ה-90, בפסח 1995 נחנך השביל בצורה רשמית על ידי הועדה לסימון שבילים הממוקמת במשרדי החברה להגנת הטבע.

עם העלייה בפופולריות של השביל והגידול במספר המטיילים ובקבוצות ההליכה השונות המייצגות קהלים מגוונים, החלו מטיילים בשביל גם תיירים מחו"ל. בעשר השנים האחרונות יצא לי להוביל בשביל קבוצות של מטיילים מחו"ל שביקשו לטייל במקטע מסוים בשביל, לרוב הטיול בשביל נערך בין שלשה לחמישה ימי הליכה ובכל המקרים זה נעשה בצפון הארץ. הבחירה בצפון ישראל לטיול בשביל, מוסברת בהיצע מגוון ונוח מאוד של תשתיות קולטות קהל ושל שירותי תיירות מרובים: אירוח ולינה, מזון, נגישות תחבורתית וכדומה. דרומו של שביל ישראל, הכולל למעלה ממחצית ימי ההליכה קשה מאוד לטיול עבור תיירים וגם עבור ישראלים המבקשים לטייל בשביל ללא מנהלות שטח.

שביל ישראל בדרכו להר תמנע. צילום: יוני שטרן

שביל ישראל בדרכו להר תמנע. צילום: יוני שטרן

העלייה בפרסומו של השביל והכתבות המעודדות מאוד שהתפרסמו בכלי תקשורת שונים העוסקים בתיירות כדוגמתהנשיונל ג'יאוגרפיק והעלאת השביל למפות גוגל בטכנולוגית Street View מאפשרת מיתוג ושיווק לתיירות הטרקים במדבר הישראלי.

בתמונה, שביל ישראל בנופי הערבה הדרומית, בנקודה הקרובה ביותר לנמל התעופה החדש בבאר אורה. התמונה מציגה את השימוש בטכנולוגיית הStreet View של גוגל.

אודות הפוטנציאל התיירותי של שביל ישראל כבר נכתב רבות ונערכו עבודות מחקר שונות בתחום. כתבה עיתונאית בנושא התפרסמה ב- The Marker ולהלן ראיון קצר בנושא שביל ישראל אצל בן כספית בהשתתפות פרופ' נגה קולינס קריינר ושלי (החל מדקה 18).

לאור עידוד הטיסות על ידי הממשלה לנמל התעופה החדש על שם אילן רמון הממוקם בבאר אורה (18 ק"מ צפונית לאילת) ומרחק קצר מאוד מהמטוס ישירות אל הרי אילת, פארק תמנע ושביל ישראל. זו הזדמנות נפלאה לעודד את תיירות ההליכה במדבר.

החורף האירופאי הקר והאפור, מאפשר פוטנציאל עבור אנשי התיירות של המדבר, למשוך תיירים אירופאים חובבי טבע, טיולים ונוף, להגיע בטיסה קצרה וזולה מאוד אל נופי מדבר ייחודים בקנה מידה עולמי.

אז מה נותר לעשות?

להנגיש להם את השביל, לתת מידע רלוונטי בשפות המתאימות, להכין מפות נוחות לשימוש, להציע שירותי תיירות מתאימים, לאפשר נקודות מילוי מים לאורך השביל וכמובן צל ומקומות למנוחה בדרך ואפשרויות לינה בהיצע מגוון. העבודה רבה ומאתגרת ונקווה להצלחה של אנשי המדבר הישראלי לטובת קידום התיירות המקומית.